Αν και όλο και περισσότεροι Ευρωπαίοι ψωνίζουν μέσω διαδικτύου, η εμπιστοσύνη τους στις διαδικτυακές αγορές εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, παραμένει, σε χαμηλά επίπεδα. Μια νέα έρευνα , που διενεργήθηκε από τη BEUC – Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών και τη Γερμανική Οργάνωση Καταναλωτών – VZBV – Verbraucherzentrale Bundesverband δείχνει ότι αυτό συμβαίνει γιατί οι καταναλωτές δε λαμβάνουν πληροφόρηση και αντιμετωπίζουν δυσκολίες, όταν κάτι “πάει στραβά”, με κάποια αγορά τους, από την παγκόσμια διαδικτυακή αγορά.
Οι διαδικτυακές αγορές, σε παγκόσμιο επίπεδο, αναμένεται να αγγίξουν τα 4 τρισεκατομμύρια δολάρια, το 2020, από 1,6 τρισεκατομμύρια δολάρια το 2016. Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι πωλήσεις παρουσιάζουν παρόμοιους ρυθμούς ανάπτυξης. Αλλά, η εμπιστοσύνη των καταναλωτών, στις αγορές, εκτός Ε.Ε., παραμένει χαμηλή.
Η έρευνα δείχνει ότι η προστασία των καταναλωτών είναι σαφώς χαμηλότερη, όταν ψωνίζουν, από εμπόρους εκτός Ε.Ε. Η έρευνα καταδεικνύει ότι οι καταναλωτές:
Δε λαμβάνουν σημαντική πληροφόρηση, πριν τη αγορά.
Δε διαθέτουν προσβάσιμα μέσα αποζημίωσης, όταν κάτι “πάει στραβά”.
Για να επιλυθούν αυτά τα προβλήματα, οι Ενώσεις Καταναλωτών προτείνουμε:
Να δίνεται περισσότερη πληροφόρηση, στους καταναλωτές, πριν την αγορά
Να αναπτυχθούν μέθοδοι, ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να αναλάβουν δράση όταν κάτι “πάει στραβά”. Αυτό απαιτεί καλύτερη διεθνή συνεργασία και καλύτερη εφαρμογή των κανόνων, από τις εθνικές αρχές. Ίσως να βοηθήσει τους καταναλωτές το άνοιγμα του Συστήματος Εξωδικαστικής Επίλυσης Διαφορών της Ε.Ε., σε εμπόρους από τρίτες χώρες.
Η Γενική Διευθύντρια της BEUC, κ. Μονίκ Γκόγιενς, σχολίασε:
“Οι καταναλωτές μπορεί να ψωνίζουν, μέσω διαδικτύου, από χώρες εκτός Ε.Ε., για λόγους τιμής, διαθεσιμότητας αγαθών, ή ειδικών διαιτητικών αναγκών. Αλλά αυτή τους η προσπάθεια τους πετάει, σε ένα παράλληλο κόσμο, όπου τα δικαιώματά τους είτε είναι διαφορετικά, είτε είναι εντελώς ανύπαρκτα.
Οι καταναλωτές, που ψωνίζουν, διαδικτυακά, μπορεί να βρεθούν, εκτός Ε.Ε., χωρίς καν να το αντιληφθούν. Αυτό μπορεί να συμβεί, γιατί ο έμπορος δε δίνει ξεκάθαρη πληροφόρηση, για την τοποθεσία της επιχείρησής του.”
Ο κ. Κλάους Μίλερ, Εκτελεστικός Διευθυντής της VZBV, σχολίασε:
“Το διαδικτυακό εμπόριο, σε παγκόσμιο επίπεδο προσφέρει τεράστιες δυνατότητες, στους καταναλωτές, όσον αφορά την επιλογή αγαθών. Αλλά οι καταναλωτές πρέπει να αισθάνονται αυτοπεποίθηση ότι μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτή τη δυνατότητα, χωρίς κινδύνους. Για το λόγο αυτό χρειαζόμαστε ένα σημείο επαφής, για πληροφόρηση και συμβουλές, κατά τη διάρκεια του διαδικτυακού μας ταξιδιού, στον παγκόσμιο ιστό.”
[Πηγή: kepka.org]